نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3300
-
الف
+

«دریاچه اسکندرکول» نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان + تصاویر

در این گزارش با دریاچه «اسکندرکول» در قلب کوهستان «فان» در تاجیکستان آشنا خواهید شد.

سالانه صدها گردشگر خارجی و داخلی از «دریاچه اسکندرکول» در تاجیکستان دیدن می کنند که همین موضوع سبب شده تا این دریاچه به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در کشور تاجیکستان به شمار رود.

در این گزارش به «دریاچه اسکندرکول» در کشور تاجیکستان سفر می کنیم و آن را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

اسکندرکول

دریاچه زیبا و دل فریب اسکندرول که نام آن از «اسکندر مقدونی» گرفته شده، در محدوده غرب تاجیکستان و در میان کوهستان های فان قرار گرفته است و مکانی زیبا برای گشت و گذار و تفریح در آسیا به شمار می رود.

اگر به ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوهستان فان بروید، با دریاچه زیبا و مثلثی شکلی مواجه خواهید شد که وسعت آن به ۳.۴ کیلومتر مربع می رسد و دارای عمق ۷۲ متری می باشد. نکته قابل توجه این است که غلظت مواد معدنی در آب این دریاچه بسیار بالا می باشد.

اسکندرکول

در گذشته این رودخانه به عنوان زیباترین رودخانه اتحاد جماهیر شوروی در بین عموم مردم جهان شناخته می شده اما امروز یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های تاجیکستان است.

قدمت نام «دریاچه اسکندرکول» به ۲۳۰۰ سال پیش باز می گردد. زمانی که اسکندر مقدونی، در حال لشکرکشی به هند بوده در میانه های قاره آسیا به نزدیکی این دریاچه زیبا و فریبنده که می رسد و به لشکریان خود دستور می دهند تا اقدام به برپایی اردو در این منطقه نمایند.

به گفته تاریخ نویسان اسکندر مقدونی به اندازه ای مجذوب این دریاچه می شود که بارها برای تماشای دریاچه به نزدیکی آن رفته است. به همین دلیل نام وی بر روی این دریاچه تاجیکی قرار گرفته است.

دریاچه اسکندرکول

جالب است بدانید که دریاچه اسکندرکول از ترکیب رودساراتوغ به وجود آمده و با سر ریز شدن در رود دیگری، نیز سبب تشکیل رود اسکندر می شود. این رودخانه خود به رود دیگری می پیوندد که با هم رودخانه فان را تشکیل می دهند.

دریاچه اسکندرکول

همان طور که گفته شد، اسکندرکول، دریاچه ای کوهستانی است که بر روی رشته کوه گیسار واقع شده است. این یعنی فرصتی مناسب برای پیاده روی، گشت و گذار و کوه نوری پیش روی شما قرار گرفته است.

«دریاچه اسکندرکول» به همراه زمین کوهستانی که در اطراف آن قرار دارد، در مجموع حدود ۳۰۰ کیلومتر را در خاک تاجیکستان در برگرفته اند.

این محدوده خود حفاظتگاهی طبیعی و منحصر به فرد در نظر گرفته می شود، چرا که مجموعه ای بی نظیر از زیستگاه ها محسوب می شود. سازمان بین المللی حفاظت از پرندگان، بیش از نیمی از این محدوده وسیع را به عنوان یک محل مناسب برای زندگی پرندگان شناسایی کرده است.

به غیر از پرندگان مختلف، حیوانات بسیاری دیگری در اطراف دریاچه زندگی می کنند که از آن جمله می توان به خرس، پلنگ برفی، کبک کوهی و بوقلمون وحشی اشاره کرد.

پوشش هایی گیاهی بی نظیر در اطراف «دریاچه اسکندرکول» وجود دارد، که شامل مجموعه ای از درخت های بید، درختچه های گوناگون، گل های نسترن و درختان فراوان می شود.

با توجه به قرار گیری «دریاچه اسکندرکول» که در ارتفاعات ۲۱۰۰ متری است، قاعدتا آب و هوای سرد و خنکی را در تمام فصل های سال دارا هست. در ماه های نخست فصل بهار میانگین بارش باران در این منطقه بالا بوده و شرایط هوایی همانند فصل زمستان است.

اما رفته رفته با آغاز فصل تابستان از سرمای هوا کاسته می شود و دمای هوا به حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می رسد.

دریاچه اسکندرکول در نزدیکی شهر دوشنبه، در شمال غربی کشور تاجیکستان قرار گرفته و حدود ۱۳۴ کیلومتر از شهر دوشنبه فاصله دارد.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید :

سفر به ولایت باستانی «سمنگان» / زادگاه «تهمینه» ، سرزمین «رستم و سهراب»

«تخت رستم» یادگاری از تاریخ باشکوه خراسان

آشنایی با «آمو دریا» رود سخاوتمند افغانستان +تصاویر

مکان های دیدنی «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان+ تصاویر

با «خجند» عروس افسانه ای دنیا بیشتر آشنا شوید+تصاویر

ولایت زیبای خَتلان تاجیکستان را بشناسید+تصاویر

«مسجد کبود مزار شریف» ؛ جایگاه همدلی و وحدت مردم افغانستان

سفر به «سمرقند» ؛ دیار نام آشنای فرهنگ و ادب پارسی + تصاویر

ولایت کوهستانی و زیبای سرپل را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت فاریاب در شمال افغانستان را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت زیبا و تاریخی «غزنی» مهد دانشمندان بزرگ تاریخ را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به کوهستان افسانه ای «پامیر» در تاجیکستان + تصاویر

ولایت زیبا و کوهستانی «ارزگان» را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به «بامیان» همیشه درخشان در افغانستان + تصاویر

آشنایی با پل شگفت انگیز «مالان» در هرات افغانستان+ تصاویر

سفر به ولایت زیبای «بادغیس» ؛ دیار محبوب پادشاه سامانی + تصاویر

سفر به ساحات ییلاقی «کلات نادری» ؛ شهر خاطرات «نادر شاه افشار»

سفر به قلعه های تسخیر ناپذیر «حصار» در تاجیکستان +تصاویر

م ح/ ح  ح

نظر شما
ارسال نظر